Abstract | Kako se turizam razvijao, tako su se razvijali i odnosi turističke ponude i turističke potražnje na tržištu. Motivi turističkih kretanja su se također promijenili što je utjecalo na bitnu izmjenu uloge turističkih agencija. Izmijenjena uloga agencija dala im je povlašten položaj na tržištu: one izravno utječu na formiranje sadržaja i kapaciteta turističke ponude, financiraju njihovu gradnju, biraju transportna sredstva te utječu na formiranje cijena, također i formiranje ukusa, motiva i potreba turističke klijentele.
Turistička potražnja predstavlja ukupan broj osoba koje sudjeluju u turističkim kretanjima ili žele uključiti se u turistička kretanja kako bi se koristile različitim turističkim uslugama u mjestima izvan svoje uobičajene sredine u kojoj žive i/ili rade. Što se tiče trendova razvoja, turizam se postepeno mijenja i poprima drukčija obilježja pod utjecajem internih i eksternih promjena. Sukladno tome možemo govoriti o tri oblika suvremenog turizma i dvjema fazama strukturne transformacije turizma. Prva faza strukturne transformacije turizma označava prijelaz iz 3S u 6E, pri čemu pojmovi S označavaju sunce, more i pijesak dok pojmovi E označavaju zabavu, uzbuđenje, obrazovanje, bijeg, iskustva i okoliš. Te druga faza strukturne transformacije turizma koja označava prijelaz iz 6E u 4M, pri čemu pojmovi M označavaju umjeren rast, više zadaća, višestruku diversifikaciju turističke ponude i potražnje i mobilnu telefoniju.
Jedan od odgovora na nove izazove i jedan od načina za ostvarivanje vrijednosti na mijenjajućim tržišnim preferencijama je investirati u oblike turizma manjeg razmjera koji se temelje na jedinstvenoj prirodnoj i kulturnoj baštini i promicati ih. Treba ih kvalitetno, te u skladu sa zaštitom prirode, stavljati u funkciju koja će se neprestano prilagođavati potrebama i željama turista. Razvojem selektivnih oblika turizma, omogućilo bi se produženje turističke sezone i razvoj turizma u slabije razvijenim područjima. |
Abstract (english) | As tourism developed, the relations between tourism supply and tourism demand in the market were developed too. The motives of tourist movements have also changed, which has affected the essential change in the role of tourist agencies. The changed role of the agencies has given them a privileged position on the market: they directly affect the formation of the content and capacity of the tourist supply, finance their construction, choose transport means and influence the formation of prices, as well as the formation of tastes, motives and needs of the tourist clientele.
Tourism demand represents the total number of people participating in tourist movements or want to get involved in tourist travels in order to use different tourist services in places outside their normal environment in which they live and / or work. As far as trends of development are concerned, tourism is gradually changing and taking on different characteristics under the influence of internal and external changes. Accordingly, we can talk about three forms of modern tourism and two phases of structural transformation of tourism. The first phase of the structural transformation of tourism is the transition from 3S to 6E, where the terms S denote the sun, the sea and the sand while the terms E denote entertainment, excitement, education, escape, experience, ecology. And the second phase of structural transformation of tourism, which marks the transition from 6E to 4M, where M stands for moderate growth, multitasking, multidiverzification and mobile.
One of the answers to the new challenges and one of the ways to gain value on changing market preferences is to invest in smaller-scale tourism that is based on and promotes a unique natural and cultural heritage. They should be quality, and in accordance with the nature protection, put in a function that will constantly adapt to the needs and wishes of tourists. By developing selective forms of tourism, it would be possible to extend the tourist season and the development of tourism in less developed areas. |