Abstract | Dalmatinska zagora kontinentalni je dio Dalmacije koji uvelike gospodarski i demografski zaostaje za priobalnim gradovima, a ni blizu ne iskorištava turistički potencijal. Prema indeksu razvijenosti, u Zagori su većinom prisutna nerazvijena mjesta. Najrazvijenije mjesto je Dugopolje, koje je skupa s poduzetničkom zonom u Trilju privuklo preko pet milijardi kuna investicija.
S druge strane, Zagora je prometno dosta razvijena zahvaljujući dvama ključnim čimbenicima. Prvi je taj da glavnina srednjedalmatinske autoceste prolazi upravno kroz mjesta Dalmatinske zagore. Drugi čimbenik svakako je tunel sveti Ilija, profitabilni tunel koji spaja Zabiokoblje i Makarsko primorje.
Turistički rezultati u zaleđu Dalmacije sve su bolji, međutim glavninu noćenja ipak obuhvaća dio Zagore u dijelu koji pripada Splitsko- dalmatinskoj županiji. Najbolje turističke rezultate bilježi Dugopolje i Imotska krajina.
Zagora obiluje prirodnim ljepotama, kulturnom baštinom i manifestacijama. Među najbitnijima su kanjon Čikole, Crveno i Modro jezero u Imotskom, Sinjska alka i Glumci u Zagvozdu. Opstanak kraja ovisi i o njegovanju običaja sa UNESCO Reprezentativne liste nematerijalne kulturne baštine.
Strategija Europa 2020, čija je hrvatska inačica Program ruralnog razvoja Hrvatske, iz svoga fonda raznim korisnicima daje priliku za povlačenje sredstava. Intenzitet potpora kreće se između 30 tisuća i milijun eura.
Na području Dalmatinske zagore sve više ljudi pokušava turistički valorizirati običaje, prehranu i objekte koje posjeduju. Najveći pomak se dogodio u izgradnji i iznajmljivanju kuća za odmor, no također treba pohvaliti i pojedinačne uspjehe izgradnje ruralnog objekta, kao što je etno selo Zagora u okolici Klisa, kao i inicijativu stvaranja velike turističke zajednice u Imotskoj krajini, koja bi poboljšala djelovanje svih općina koje su obuhvaćene, ali i punila proračune tih jedinica lokalne samouprave. Prilikom kreiranja turističkog proizvoda za očekivati je da će uspjeh realizacije biti veći ukoliko se u smislu poboljšanja turističkog doživljaja uključi što više prirodnih i društvenih atrakcija, kao i nadaleko poznato gostoprimstvo ljudi iz ovog područja, kako veliko bogatstvo koje Zagora posjeduje ne bi otišlo u zaborav, a u smislu stvaranja stvaranja i prodaje usluge postalo neiskorištena prilika. |
Abstract (english) | Dalmatinska zagora (Dalmatian Hinterland ) is the inland region which trails economically and demographically behind coastal Dalmatian cities, and also it does not fully exploit its tourist potential. According to Croatian Development Index, municipalities in Dalmatinska zagora are mostly undeveloped. Dugopolje, the most developed municipality, together with the Entreprenurial zone in Trilj, has withdrawn over five billion kuna.
On the other side, Dalmatinska zagora is developed trafficwise, thanks to two key factors: presence of the national highway and Tunnel Saint Ilija, a profitable tunnel which merges both sides of mountain Biokovo.
Tourism statistics in Dalmatinska zagora are getting better , however , the majority of overgnight stays are situated in the Split- Dalmatian County . Dugopolje and Imotski County have the best tourist results.
Dalmatinska zagora abounds with natural beauties, cultural heritage and events. River Čikola Canyon, Red and Blue lake in Imotski, the equestrian competition Sinjska alka and cultural event Glumci u Zagvozdu are of great importance. Survival of this area depends of fostering of customs included in the Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity.
Europe 2020 strategy and Croatian Programme od Rural Development as a part of it allows different users to withdraw funds. Intensity of financial supports ranges between 30 thousand and million euro.
Today there are a lot od people trying to evaluate local customs,cuisine and earn money , mostly by renting vacation homes. However, there are also several examples of successful business, such as ethno-village Zagora near Klis , but also an initative to create a tourist board for the whole Imotski county that can improve tourist activity to every single municipality. The new tourist board would also fill the budgets of municipalites which belong to the included area. Created product for tourists would be better if it was gathered from a bigger number of listed natural and cultural attractions. Well- known hospitality of local people should help this great wealth not to disappear. It would also be a shame if some of the resources go waste as an unused opportunity. |