Abstract | Inovacije i njihova povezanost sa performansama poduzeća postale su danas jedno od ključnih područje interesa brojnih znanstvenika. Jačanje kapaciteta za istraživanje, razvoj i inovacije, u svim sektorima gospodarstva, zajedno s povećanom učinkovitošću korištenja resursa, trebaju doprinijeti bržem rastu konkurentnosti i lakšem otvaranje novih radnih mjesta. Karakteristike ekonomske okoline, kao što su globalizacija i sve veća konkurencija, prisiljavaju poduzeća na stalno preispitivanje tržišne pozicije i sistematično praćenje promjena u okruženju. Poduzeća su osjetljiva na promjene u poslovnoj okolini, a jedan od načina kojim poduzeća smanjuju svoju osjetljivost na promjene su inovacije. Cilj svih poduzeća koja uvode inovacije je unaprijediti performanse i na taj način biti konkurentnija u odnosu na ona poduzeća koja nisu inovativna. Međutim, odnos između organizacije i inovacija je izuzetno kompleksan i dinamičan, pa se, sukladno tome, i našao u fokusu istraživanja u ovoj doktorskoj disertaciji. Činjenica je da istraživanja inovacija organizacije zaostaju za istraživanjima tehničkih inovacija. Ekonomisti pretpostavljaju da je tome razlog stav da su organizacijske promjene odgovor na tehničke promjene. Treba, međutim, istaknuti da su inovacije organizacije preduvjet za tehničke inovacije.
Inovacije u menadžmentu i organizaciji predstavljaju ključ rasta poduzeća. Međutim, inovacijske aktivnosti zahtijevaju velika inicijalna ulaganja i donose visoki rizik, što se direktno odražava na poslovanje poduzeća. Nedovoljno utemeljenim ulaganjem u inovacije poduzeće može pretjerano povećati svoje obveze, a ako primjena inovacija ne poluči očekivani rezultat, mogu se značajno pogoršati financijski pokazatelji, što, sve zajedno, može dovesti u pitanje i sam opstanak poduzeća. Iz ovog proizlazi i problem istraživanja, a to je nedovoljna primjena inovacija organizacije u proizvodnim poduzećima, kao i nepostojanje mjerenja utjecaja istih na performanse rasta poduzeća.
Unatoč razvijenosti brojnih teorija inovacija, još uvijek nije u potpunosti definirano koji sve čimbenici i na koji način utječu na inovacijske aktivnosti i inovativnost u cjelini. S ciljem praćenja inovativnosti poduzeća, kako za potrebe kreiranja inovacijske politike, tako i u spoznajne svrhe, provedena su statistička istraživanja.
Poduzeća koja su valjano ispunila anketni upitnik čine 20% osnovnog skupa što je preduvjet za relevantno zaključivanje o postavljenim hipotezama. Kako bi se ispunili postavljeni ciljevi istraživanja od ukupnog uzorka N=167 proizvodnih srednjih i velikih poduzeća utvrđeno je koja su poduzeća zabilježila rast u 2009., 2010. i 2011. godini, te poduzeća koja su zabilježila pad ili stagnaciju u istom periodu na temelju izabranih indikatora.
Istraživanjem se utvrđivala veza, smjer i intenzitet povezanosti između inovacija u organizaciji i odabranih indikatora rasta poduzeća u posljednje tri godine poslovanja, uzimajući u obzir turbulentno okruženje.
Prvom se hipotezom pretpostavilo postojanje pozitivne veze između inovacija u poslovnoj praksi poduzeća i ukupne aktive poduzeća. Istraživanjem je dokazano da primjena inovacija u poslovnoj praksi poduzeća pozitivno utječe na rast ukupne aktive poduzeća. Radnu hipotezu H1 prihvaćamo uz razinu signifikantnosti 5%. Hipoteza H2 odnosi se na povezivanje inovacija u organizaciji radnih mjesta i rast broja zaposlenih u poduzećima. Empirijskim istraživanjem dokazano je da veći stupanj primjene inovacija u organizaciji radnih mjesta povezan s rastom broja zaposlenih. Stoga se može zaključiti da su dokazani svi sadržajni aspekti radne hipoteze H2, koja će se iz tog razloga i prihvatiti. Treća radna hipoteza pretpostavlja pozitivan utjecaj inovacija u eksternim odnosima na ukupan prihod poduzeća. Empirijsko istraživanje nije rezultiralo nedvojbenim empirijskim modelom odnosa između inovacija u eksternim odnosima i ukupnom prihodu poduzeća. Ne postoje opravdani i nedvojbeni razlozi za prihvaćanje radne hipoteze H3. Četvrta radna hipoteza pretpostavlja postojanje specifičnog konteksta bez kojeg nije moguće razviti vezu između inovacija organizacije i performansi rasta poduzeća. Empirijskim istraživanjem dokazani su svi relevantni sadržajni aspekti radne hipoteze H4 koja će se iz tog razloga prihvatiti.
U doktorskoj disertaciji, na temelju provedenog istraživanja, dali smo odgovor na pitanje: „Da li poduzeća koja provode inovacije organizacije bilježe bolje performanse rasta, te u kojoj mjeri inovacije organizacije mogu unaprijediti performanse rasta proizvodnih poduzeća?“ Kao osnovni cilj istraživanja postavljeno je oblikovanje relevantnog teorijskog modela za upravljanje inovacijama organizacije. Model ima za cilj znanstveno otkrivanje veze, smjera i intenziteta povezanosti inovacija organizacije i performansi rasta proizvodnih poduzeća.
Pragmatični ciljevi odnosili su se na testiranje modela za procjenu utjecaja inovacija organizacije na performanse rasta proizvodnih poduzeća, te kvantificiranje veza između varijabli koje su u modelu stavljene u međuodnos. Broj empirijskih istraživanja inovacija organizacije i njihovog utjecaja na performanse rasta poduzeća je nedovoljan i zaostaje za istraživanjima tehničkih inovacija. Budući da su inovacije bitne za opstanak i rast poduzeća, a time i gospodarstva u cjelini, nužno je bilo istražiti na koji bi način poduzeća mogla potaknuti inovacije. Sukladno prethodno navedenom, postavljen je i temeljni znanstveni cilj istraživanja, a to je teorijsko modeliranje i empirijska verifikacija utjecaja primjene inovacija organizacije na performanse rasta proizvodnih poduzeća. Teorijsko-metodološki znanstveni doprinos sadržan je u sljedećem:
- Koncipiran je teorijski model upravljanja inovacijama organizacije prilagođen karakteristikama proizvodnih poduzeća;
- Dana je znanstveno utemeljena analiza inovacija organizacije mjerena kvantitativnim pokazateljima rasta;
- Definiran je teorijski okvir primjenjiv za buduća istraživanja u području interakcije inovacija organizacije i rasta proizvodnih poduzeća;
- Transferirana su suvremena teorijsko-metodološka znanja i iskustva iz područja inovacija, a osobito inovacija organizacije, u gospodarsku praksu domaćih poduzeća, u cilju unaprjeđenja performansi rasta proizvodnih poduzeća;
- Oblikovan je model povezanosti inovacija organizacije sa performansama rasta srednjih i velikih proizvodnih poduzeća, koji ima za cilj znanstveno otkrivanje veze, smjera i intenziteta povezanosti inovacija organizacije i performansi rasta.
Empirijski znanstveni doprinos sadržan je u sljedećem:
- Utvrđeno je u kojoj mjeri inovacije organizacije utječu na performanse rasta proizvodnih poduzeća kako bi se koncipirala znanstvena osnova za buduća istraživanja u ovom području;
- Identificirani su uzroci dostignutog stupnja inovativnosti organizacije u proizvodnim poduzećima;
- Identificirani su čimbenici koji stimuliraju inovacije organizacije kojima se u većem stupnju doprinosi poboljšanju performansi rasta proizvodnih poduzeća;
- Utvrđena su moguća ograničenja u implementaciji suvremenih teorijsko-aplikativnih pristupa inovacijama organizacije u proizvodnim poduzećima.
Rezultati istraživanja prvenstveno mogu koristiti srednjim i velikim poduzećima, ali i državnim institucijama, strukovnim udruženjima, te drugim istraživačima koji budu izučavali ovu ili sličnu problematiku. Rezultati istraživanja ukazuju i na važnost inovacija organizacije u poduzećima na njihovom putu prema poslovnom uspjehu. Istraživanje utjecaja inovacija organizacije na performanse rasta proizvodnih poduzeća je izuzetno aktualno u vremenu i okruženju u kojem živimo. Doktorska disertacija predstavlja značajno i originalno znanstveno djelo, osobito ako se ima u vidu nedostatak znanstvenih djela izložene problematike u svjetskoj i domaćoj ekonomskoj literaturi. |
Abstract (english) | Innovation and its relation with the companies’ performance have become one of key areas of interest for many scientists today. Strengthening research capacities, development and innovation in all sectors of the economy, together with the improved efficiency of resource usage, should contribute to the faster growth of competitiveness and smooth the progress of job creation. Characteristics of the economic environment, such as globalization and tougher competition, compel companies to constantly evaluate their market position and to monitor the changes in the environment systematically. Companies are sensitive and liable to changes in the business environment, and one method that companies introduce to reduce their sensitivity to changes is innovation. The goal of all companies that introduce innovations is to improve the performance and thus be more competitive in comparison to those companies that are not innovative. However, the relationship between the organization and innovation is extremely complex and dynamic one, and as such has been chosen as a central point in this doctoral dissertation. The fact is that research in innovation of organization is well behind the research in technical innovations. Economists presume that the reason for this lies in the assumption that organizational changes are reaction to technical changes. Nevertheless, it should be noted that the innovation in the organization are the prerequisite for technical innovations.
Innovations in management and organization are crucial for the businesses growth. Nonetheless, innovation activities require substantial initial investment and hold high risks which are then directly reflected in the company's operation. Insufficient investment in innovations may greatly increase company’s liability, and in case the implementation of innovation fails to generate the expected results, the financial indicators are likely to result in poor outcome which can put at risk the very survival of the company. The problems of the research arise from the above mentioned and these problems are: insufficient implementation of organizational innovation in manufacturing companies, and the lack of measurement of innovation impact on performance growth of the companies.
All the factors and how they exactly affect the innovation activities and innovation as a whole are not yet fully defined despite the development of various theories on innovation. Statistical studies have been conducted for the purpose of both monitoring innovativeness of a company and the need for creating innovation policy, as well as for cognitive purposes.
Companies with validly filled out questionnaire make total of 20% out of the basic set which is a prerequisite for making relevant conclusions about the hypotheses set. The research has included 167 medium and large manufacturing companies and for the purposes of meeting the research goals it has been determined which companies out of the total sample of N=167 have noted the growth in 2009, 2010 , 2011, as well as the fall or stagnation during the same period based on the selected indicators.
The study was used to establish the link, direction and intensity of the relation between innovation within the organization and selected indicators of growth of the company over the past three years of business activity while considering the turbulent environment.
The first hypothesis assumed the existence of a positive link between innovations in company’s business practice and total assets of the company. Research has shown that the introduction of innovation in business practice of the company has a positive effect on the growth of the company’s total assets. The working hypothesis H1 is accepted at the 5 percent level of significance. Hypothesis H2 represents the connection between innovations in organization of jobs and the growth in the number of employees in a company. Empirical research has shown that greater level of innovation in the organization of jobs is associated with an increase in number of employees. Thus, it can be concluded that all substantive aspects of the working hypothesis H2 have been proven and supported by the data and for this reason hypothesis H2 is accepted. The third working hypothesis assumes a positive impact of innovations in the external relations on the total income of the company. Empirical research has not resulted in unambiguous empirical model of the relationship between innovation in external relations and the total income of the company. There are no valid and indisputable reasons to accept the working hypothesis H3. The fourth working hypothesis assumes the existence of a specific context without which it is not possible to develop a link between innovation within the organization and the performance growth of a company. Empirical research has supported and proven all relevant contextual aspects of the working hypothesis H4, which is therefore accepted .
The doctoral dissertation has, on the basis of the research results, provided the answer to the question: "Do companies that implement innovation in organization show better performance growth, and to what extent can innovations improve the performance growth of manufacturing companies?" The main objective of this study is to design a relevant theoretical model for managing innovation organization. The model aims to scientifically discover the link, direction and intensity of the connection between innovation and growth performance of manufacturing enterprises.
Pragmatic objectives referred to the testing of the model to assess the impact of the innovation on the performance growth of manufacturing companies, and to quantify the interrelationships between the variables in the model. The number of empirical studies on innovations within the organization and their impact on the growth performance of companies is inadequate and lags behind the research of technical innovation. Since innovations are essential for the survival and the growth of the company and thus for the economy as a whole, it was important to explore the ways a company could boost innovation. In accordance with the foregoing, a fundamental scientific objective of the research has been set, and this was: theoretical modeling and empirical verification of the impact of implementation of organizational innovation on the performance growth of manufacturing companies. Theoretical and methodological research contribution is contained in the following:
- Theoretical model for management of innovations within the organization is designed and adjusted to the characteristics of manufacturing companies;
- Scientifically based analysis of organizational innovation measured by quantitative indicators of growth is set forth;
- Theoretical framework applicable to future research in the area of interaction between organizational innovation and the growth of manufacturing companies is defined ;
- The latest theoretical and methodological knowledge and experience in the areas of innovation , in particular innovation of organizations, have been transferred to business practice of domestic companies in order to improve the performance growth of manufacturing companies ;
- Model of relationship between innovation within organization and performance growth of medium and large manufacturing companies is defined; the model aims to scientifically discover the link, direction and intensity of the connection between innovation and performance growth.
Empirical research contribution is contained in the following:
- The extent of the impact of innovation on performance growth of manufacturing companies is determined in order to design the scientific basis for future research in this area ;
- Factors that enabled the achieved degree of innovation of organization in manufacturing companies are identified ;
- Stimulating factors that in greater amount contribute to the improvement of performance growth in manufacturing companies are identified;
- Potential restrictions in the implementation of modern theoretical and applicative approaches to innovations in organizations in manufacturing companies are determined.
The research results can be valuable to mainly medium and large businesses, but to government institutions, professional associations as well, or any other researchers who decide to study these or similar issues. The research results point out the importance of organizational innovation in companies on their path to business success. The study of the impact of innovation on the performance growth of manufacturing companies is something new and innovative to our surroundings. Doctoral dissertation represents a significant and original scientific work, particularly when considering the lack of scientific papers on the topic discussed in the worldwide or nationwide economic literature. |