Abstract | Funkcioniranje hotelskih poduzeća temelji se sve više na znanju, odnosno na intelektualnom kapitalu. Stoga se menadžment mora fokusirati na stjecanje znanja koje će biti u funkciji stvaranja dodatne vrijednosti koja se ugrađuje u proizvode, odnosno usluge.
Istraživanjem izvora financiranja hotelskih poduzeća u Bosni i Hercegovini obuhvaćeno je 257 tvrtki sa područja te republike.
Korišten je veći prigodni uzorak poduzeća koja se bave pružanjem usluga smještaja (n = 257) izdvojen iz baze podataka Amadeus koja sadrži financijske i druge pokazatelje. O svakom poduzeću preuzete su tri skupine podataka i to opći podaci o poduzeću (naziv, sjedište, kod za identificiranje djelatnosti poduzeća, posljednja godina za koju su raspoloživi podaci, broj zaposlenih te indikator BvD stupnja nezavisnosti kompanije u odnosu na dioničare); tri financijska pokazatelja, svaki za tri posljednje godine (iskazani u tisućama eura); tri pokazatelja uspješnosti poslovanja, svaki za tri posljednje godine (iskazani u postocima).
Uzorak poduzeća BiH koja se bave pružanjem usluga smještaja pretežno su bila društva sa ograničenom odgovornošću (njih 84%). Najveći broj promatranih poduzeća ima sjedište u Sarajevu (16%), potom u Mostaru, Čitluku, na Palama, u Banja Luci, na Ilidži i u ostalim mjestima. U navedenim centrima sjedište ima 49% hotelskih poduzeća koja su predmet istraživanja. Znači da veći centri imaju veći potencijal i privlače veći broj turista pa su u njima i sjedišta hotelskih poduzeća.
Od 257 poduzeća njih 94% spada u mala poduzeća sa 50 i manje zaposlenih. Podaci o poslovanju najčešće se odnose na 2014. godinu, kod njih 73%.
Rad je u empirijskom dijelu pošao od dviju pretpostavki, prvo da su vlastiti izvori financiranja prevladavajući izvori financiranja hotelske djelatnosti u BiH“, te drugo da vlastite izvore financiranja (samofinanciranje) relativno češće koriste mala poduzeća u hotelskoj industriji nego srednje velika hotelska poduzeća. |
Abstract (english) | The operation of hotel companies is based more and more on knowledge, that is, intellectual capital. Therefore, management had to focus on acquiring knowledge that would be in the function of creating additional values that would be embedded in the products or services.
A survey of sources of financial hotel companies in Bosnia and Herzegovina included 257 companies from the Republic.
A larger private sample of companies providing accommodation services (n = 257) was extracted from the Amadeus database containing financial and other indicators. Data on three groups of data were downloaded for each company and optical data on the company (name, headquarters, company identification code, last year for which data are available, number of employees and indicators of BvD degree of independence of companies in relation to shareholders) ; three financial indicators, each for the last three years (expressed in thousands of euros); three business performance indicators, each for the last three years (expressed as a percentage).
The sample of BiH companies providing accommodation services was overly limited companies (84%). The largest number of observed companies is based in Sarajevo (16%), followed by Mostar, Čitluk, Palama, Banja Luka, Ilidža and all places. In the centers visited, 49% of the hotel companies surveyed are based. They know that larger centers have greater potential and attract more tourists who find themselves in them and in the headquarters of hotel companies.
Of 257 companies, 94% include small businesses with 50 or fewer employees. Business data differ in 2014, with 73%.
The empirical part emerged from two assumptions, first that own sources of financing were predominant sources of financing of hotel business in BiH, "and other owners of their own finances (self-financing) may even have used small enterprises in the hotel industry, and few large hotel companies. |