Abstract | Pojavom automobila značajno se utjecalo na transformaciju ljudskog društva i geografskog prostora. U današnje vrijeme posjedovanje barem jednog automobila po kućanstvu postala je nužda. Automobilska industrija jedna je on najvećih i najvažnijih industrija u svijetu, te ju na svjetskoj razini karakterizira relativan rast, napredak i ulaganja, dok autoindustrija u Hrvatskoj zauzima tek mali udio u gospodarstvu. U Hrvatskoj su privatne osobe sve više orijentirane na kupovinu rabljenih automobila, te odabir automobila ovisi o cijeni, odlikama kupaca (dohodak, obiteljski status, starosna dob...), te svojstvima automobila (potrošnja, snaga...). Također cijena goriva ima veliki utjecaj na potražnju za automobilima. Tržište predstavlja organiziranu i institucionaliziranu razmjenu roba, tako i automobila. Tržište se sastoji od dvije strane – kupaca i prodavača. Cilj ovog rada bio je istražiti tržište automobila u Hrvatskoj, preciznije Splitsko-dalmatinskoj županiji. U teorijskom dijelu korištenjem dostupnih podataka s Internetskih stranica prikazano je današnje realno stanje hrvatskog, europskog i svjetskog tržišta putničkih automobila. U radu su također ispitivane istinitosti postavljenih hipoteza na temelju proučene literature, te podataka prikupljenih iz različitih izvora, a osobito na temelju anketnog istraživanja. Što se tiče tržišta automobila u Splitsko-dalmatinskoj županiji, iz tablice korelacije može se utvrditi postojanje pozitivne povezanosti između dohotka kućanstva i iznosa koji su spremni izdvojiti za nabavku automobila, te pozitivne povezanosti između dohotka kućanstva i broja automobila koje posjeduje to kućanstvo. Na temelju rezultata Mann-Whitney U testa donio se zaključak da postoji razlika u razini dohotka među osobama koje preferiraju nabavku novih i rabljenih automobila, dok povezanost kupaca prema nekim socio-demografskim obilježjima (spol, dob i stupanj obrazovanja) i iznosa koji su spremni izdvojiti za nabavku automobila nije utvrđena. |
Abstract (english) | The introduction of cars has significantly increased the transformation of human society and geografski prostor. Nowadays, owning at least one car per household has become a necessity. Auto industry is one of the largest and most importat industries in the world and on global scale is caracterized by relative increase, advancement and investments, while the Croatian auto industry takes up only a small part of economy. People in Croatia are more and more inclined on buying used cares and choosing a car depending on the price, buyers preferences income, family status, age... and features of a car (consumption, power...). The price of fuel has a great impact on car demand as well. The market represents an organized and institutionalised merchant exchange, including cars. The market consists of two sides – buyers and sellers. The aim of this labor was to explore car market in Croatia, more precisley in Split-dalmatian county. In theory part of this labor usingavailable datas from Internet it is represented nowadays real situation of Croatian, European and global car market. This paper tries to examine the thruthfulness of stated hypoteses based on studied literature and datas from all kind of different sources, and especially on survey questionnaire. When it comes to car market in Split-dalmatian county, correlation table can determine the positive connection between household income and the amount of money they are ready to set aside to buy a car, and the positive connection between household income and number of the cars that household owns. Based on the results of the Mann-Whitney U test, it was concluded that there is a difference in income levels between people who prefer to buy a new and used cars, while correlation between buyers socio-demographic characteristics (sex, age, eduaction degree) and the amount they are willing to spend on purchasing a car has not been established. |