Abstract | Cilj diplomskog rada je definirati nove trendove u autoindustriji kroz analizu poduzeća Tesla, Inc., detektirati njegove glavne prednosti u odnosu na konkurente, istražiti njegov tržišni udio te analizirati kako cijena litij-ionskih baterija utječe na ponudu i potražnju za EV-om. Ovim radom prikazana je povijest razvoja električnog vozila i njegov napredak u razvoju kao i njegovi utjecaji te doprinosi zaštiti okoliša. Izložene su direktive Europske unije koje su uspostavile propise o emisijama CO2, stroge standarde potrošnje goriva i postupno ukidanje vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem kako bi se smanjile emisije stakleničkih plinova. Zatim je dan prikaz EV-a na svjetskoj i hrvatskoj razini. U navedenim okvirima prikazane su značajke tih tržišta, podaci o broju punionica te su predstavljeni neki od najznačajnijih predstavnika svjetske te hrvatske automobilske industrije. U nastavku teorijskog dijela su opisane glavne značajke poduzeća Tesla, Inc., njegove strategije razvoja, marketinška strategija i poslovni model koji je zasnovan na: tehnologiji baterija, softveru, infrastrukturi punjenja, upravljanju energijom i skladištenjem. U empirijskom segmentu istraživanja testirane su tri hipoteze. Rezultati prve hipoteze su pokazali da vrijednost cijene dionica poduzeća na automobilnom tržištu nije jednoznačno determinirana brojem prodanih automobila u svakoj promatranoj godini, slijedom naveenog se odnosna hipoteza djelomično prihvatila. Nadalje, drugom se hipotezom zaključuje da velika automobilska poduzeća moraju provesti brzo restrukturiranje poslovanja i fokusirati se na razvoj EV-a te se time druga hipoteza prihvaća. Konačno, trećom se hipotezom dokazalo da je cijena litij- ionskih baterija po kilovat satu značajno povezana s brojem prodanih EV-a i broja punionica pa se i ova hipoteza prihvaća. |
Abstract (english) | The aim of this thesis is to define new trends in the automotive industry through the analysis of Tesla, Inc., to detect its main advantages over competitors, to investigate its market share and finally to analyse how price of lithium-ion batteries affects the supply and demand for EVs. This paper presents the history of electrical vehicle development and its development progress as well as its impacts and contributes to environmental protection. It presents EU directives that have established regulations on CO2 emissions, strict fuel consumption standards and the phasing out of internal combustion engines to reduce greenhouse gas emissions. Further, an overview of EVs is presented, observed globally and separately for Croatia. The above-mentioned framework provides an insight into the characteristics of these markets, data on the number of bottlers. Some of the most important representatives of the world and Croatian automobile industry is presented as well. The following theoretical part describes the main characteristics of Tesla, Inc., its development strategy, marketing strategy and business model based on: battery technology, software, charging infrastructure, energy management and storage. Three hypotheses are tested in the empirical segment of the research. The results of the first hypothesis show that the value of the company's stock price on the automotive market is not unambiguously determined by the number of cars sold in each given year, and consequently the respective hypothesis is partially accepted. Furthermore, the second hypothesis concludes that large automobile companies have to carry out a swift restructuring of their operations and focus on the development of EVs. Therefore, the second hypothesis is accepted. Finally, the third hypothesis proves that the price of lithium-ion batteries per kilowatt hour is significantly linked to the number of EVs sold and the number of bottlers, so this hypothesis is also accepted. |