Abstract | Temeljni cilj ovog rada je istražiti različite aspekte stranih radnika iz neeuropskih zemalja koji rade u hrvatskom ugostiteljstvu, ispitati njihovu motivaciju za dolazak i rad u Hrvatsku te analizirati razinu zadovoljstva poslom.
U teorijskom dijelu rada sistematizirani su pojmovi strane radne snage u ugostiteljstvu te upravljanja ljudskim potencijalima u ugostiteljstvu. Nakon toga, uveden je pojam motivacije, zadovoljstva, vrste zaposlenja i sociodemografskih obilježja stranih zaposlenika u ugostiteljstvu. Nadalje, objašnjena je važnost ugostiteljstva za hrvatsko gospodarstvo, stanje radne snage na hrvatskom tržištu rada, utjecaj stranih radnika na hrvatsko ugostiteljstvo te su navedeni profili i motivi dolaska stranih radnika u Hrvatskoj.
Empirijski dio rada proveden je korištenjem anketnog upitnika na stranim radnicima iz neeuropskih zemalja kako bi se ispitala njihova motivacija i zadovoljstvo poslom. Iz rezultata provedenog istraživanja, vidljivo je da postoji značajna povezanost između ta dva faktora. Rezultati pokazuju da viša razina zadovoljstva na poslu značajno doprinosi povećanju motivacije radnika. Konkretno, svaki porast zadovoljstva rezultira prosječnim porastom motivacije što potvrđuje važnost stvaranja pozitivnog radnog okruženja za neeuropske radnike. Iako se radnici u hrvatskom ugostiteljstvu, bez obzira na to jesu li zaposleni sezonski ili cjelogodišnje, općenito osjećaju zadovoljno, rezultati sugeriraju da sezonski ili noćni rad ne utječu značajno na njihovo zadovoljstvo. Također, sociodemografska obilježja kao što su dob, spol, obrazovanje i prethodno iskustvo rada u ugostiteljstvu nisu se pokazala kao ključni faktori u određivanju razine motivacije. |
Abstract (english) | The main objective of this paper is to explore various aspects of foreign workers from non-European countries employed in Croatian hospitality, to examine their motivation for coming to and working in Croatia, and to analyze their job satisfaction levels.
The theoretical part of the paper systematizes the concepts of foreign labor in hospitality and human resource management in the hospitality industry. Following this, the concepts of motivation, satisfaction, types of employment, and socio-demographic characteristics of foreign employees in hospitality are introduced. Furthermore, the importance of hospitality for the Croatian economy, the state of the labor force in the Croatian labor market, the impact of foreign workers on Croatian hospitality, and the profiles and motives of foreign workers coming to Croatia are explained.
The empirical part of the paper was conducted using a survey questionnaire among foreign workers from non-European countries to assess their motivation and job satisfaction. The results of the research indicate a significant correlation between these two factors. The findings show that a higher level of job satisfaction significantly contributes to increased worker motivation. Specifically, each increase in satisfaction results in an average increase in motivation, which confirms the importance of creating a positive work environment for non-European workers. Although workers in Croatian hospitality, regardless of whether they are employed seasonally or year-round, generally feel satisfied, the results suggest that seasonal or night work does not significantly affect their satisfaction. Additionally, socio-demographic characteristics such as age, gender, education, and previous work experience in hospitality were not found to be key factors in determining the level of motivation. |