Abstract | Brojna prethodna istraživanja, empirijska i teorijska, naglašavaju važnost organizacijskog
učenja. Učenje je temeljna komponenta strateškoga rasta i transformacije klasičnoga poduzeća
u poduzeće koje djeluje prema načelima učeće organizacije. Suvremene organizacije znanja
strateški naglasak stavljaju na razvoj konteksta koji omogućava organizacijsko učenje,
odnosno na razvoj podupiruće kulture, kao najznačajnijeg konstrukta organizacijskog
ponašanja. Takva kultura vezuje se uz zajedničku viziju, preuzimanje rizika, međusobno
povjerenje i podršku, samostalnost zaposlenih u radu i donošenju odluka.
S obzirom na dosadašnja istraživanja, ne samo o organizacijskoj kulturi i organizacijskom
učenju, već i o njihovom međuodnosu i uzevši u obzir prirodu ispitivanog poduzeća stvorene
su pretpostavke o postojanju timski orijentirane kulture u poduzeću Apricum d.o.o. koja kao
takva stvara preduvjet za uvođenje koncepta organizacijskog učenja. Cilj rada bio je
empirijski ispitati navedenu pretpostavku , ali i pružiti teorijski okvir unutar kojeg ista nastaje.
Utvrđeno je da u poduzeću Apricum d.o.o. zaista vlada navedeni oblik kulture koji u maloj
mjeri utječe na uvjete za uvođenje organizacijskog učenja. Nadalje, rezultati istraživanja
literature organizacijske klime upućuju na postojanje koncepta podupiruće organizacijske
klime koja generira pozitivnu radnu atmosferu i potiče promjene. Taj koncept u literaturi se
spominje i kao inovativna klima odnosno klima koja dodaje vrijednost i pojačava kreativnost
unutar organizacija. Poistovjećivanje atmosfere ispitivanog poduzeća s karakteristikama takve
klime vodi do formiranja druge pretpostavke o postojanju inovativne klime koja također
djeluje na stvaranje preduvjeta za uvođenje koncepta organizacijskog učenja u spomenutom
poduzeću. Ova pretpostavka, također je potvrđena i to u značajnijoj mjeri nego prethodna.
Odnosno, uspostavljeno je da u poduzeću Apricum d.o.o. vlada inovativna klima koja
značajno utječe na stvaranje preduvjeta za uvođenje koncepta organizacijskog učenja.
Poduzeća bi trebala raditi na promjeni organizacijske kulture, potičući takvu klimu u kojoj je
stvaranje inovacije posao i zadatak svakog zaposlenog. Transofomracija odnosa prema
pojedincu, ali pojedinca prema organizaciji je osnova za uvođenje koncepta organizacijskog
učenja. Proces učenja ostvaruje se u potpunosti sustavnim oblikovanjem i zajedničkom
vizijom kroz osobni razvoj zaposlenih. |
Abstract (english) | Numerous previous studies, both empirical and theoretical, emphasize the importance of
organizational learning. Learning is a fundamental component of the strategic growth and
transformation of a classic enterprise into an enterprise that operates according to the
principles of learning organizations. Modern knowledge organizations have strategically
emphasized the development of a context that enables organizational learning, ie the
development of a supportive culture, as the most important design of organizational behavior.
Such a culture is associated with a shared vision, risk-taking, mutual trust and support,
employee independence at work and decision-making.
Given the previous research, not only on organizational culture and organizational learning,
but also on their relationship and taking into account the nature of the surveyed company,
assumptions were made about the existence of a team-oriented culture in the company
Apricum d.o.o. which as such creates a precondition for the introduction of the concept of
organizational learning. The aim of the paper was to empirically examine this assumption, but
also to provide a theoretical framework within which it arises. It was found that in the
company Apricum d.o.o., this form of culture indeed prevails, but has little effect on the
conditions for the introduction of organizational learning. Furthermore, the results of the
research of the organizational climate literature indicate the existence of the concept of a
supportive organizational climate that generates a positive work atmosphere and encourages
change. This concept is also mentioned in the literature as an innovative climate or a climate
that adds value and enhances creativity within organizations. Identifying the atmosphere of
the surveyed company with the characteristics of such a climate leads to the formation of
another assumption about the existence of an innovative climate that also acts to create
preconditions for the introduction of the concept of organizational learning in the company.
This assumption has also been confirmed to a greater extent than the previous one. That is, it
was established that in the company Apricum d.o.o. there is an innovative climate that
significantly influences the creation of preconditions for the introduction of the concept of
organizational learning. Companies should work to change the organizational culture,
fostering a climate in which creating innovation is the job and task of every employee.
Transformation of the relationship to the individual, and the individual to the organization is
the basis for the introduction of the concept of organizational learning. The learning process is
87
fullly realized by systematic design and a shared vision through the personal development of
employees. |