Naslov POVEZANOST KVALITETE ERP SUSTAVA I POSLOVNIH PERFORMANSI PODUZEĆA : Doktorska disertacija
Naslov (engleski) Rad ne sadrži naslov na drugom jeziku.
Autor Vesna Pavković
Mentor Dražena Gašpar (mentor)
Član povjerenstva Mario Jadrić (član povjerenstva) MBZ: 292585
Član povjerenstva Mirjana Pejić Bach (član povjerenstva) MBZ: 213892
Član povjerenstva Dragana Grubišić (član povjerenstva) MBZ: 056546
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Ekonomski fakultet Split
Datum i država obrane 2020-10-29, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Poslovna informatika
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 007 - Teorija komunikacija. Kibernetika. Automatski sustavi
Sažetak U ovom radu predstavljeni su ERP sustavi sa stajališta njihovih krajnjih korisnika u poduzećima, s ciljem pomoći poduzećima u maksimalnom iskorištavanju njihovih ERP sustava za zadovoljenje poslovnih potreba kako bi se ostvarile koristi za poduzeće u cjelini. Pregledom relevantne literature utvrđeno je da je evaluaciju ERP sustava u okviru koristi koji on donosi poduzeću, moguće raditi samo iz perspektive krajnjeg korisnika ERP sustava što podrazumijeva ocjenu kvalitete ERP sustava. Osnovni cilj ovoga rada je utvrditi postojanje pozitivne povezanosti između kvalitete ERP sustava i poslovnih performansi poduzeća. Predmet istraživanja je teorijska i empirijska analiza kvalitete ERP sustava u srednjim i velikim poduzećima u Bosni i Hercegovini i povezanost s poslovnim performansama tih poduzeća. Nakon što je predistraživanjem dobiven statistički skup od 335 poduzeća koja koriste ERP sustav, proveden je anketni upitnik s ciljem utvrđivanja kvalitete ERP sustava u poduzećima. Valjano popunjeni upitnici su prikupljeni od 79 poduzeća. Za istraživanje druge varijable, performansi poslovanja, korišteni su podaci iz bilance stanja i bilance uspjeha poduzeća za razdoblje od pet godina, dostupni iz Bisnode baze podataka. Istraživanjem je utvrđeno da sve dimenzije kvalitete ERP sustava imaju pozitivnu povezanost s odabranim pokazateljima financijskih performansi poduzeća. Treba naglasiti da različita poduzeća na različite načine percipiraju kvalitetu ERP sustava jer su i njihove potrebe različite. Isti ERP sustav jedno poduzeće može percipirati kao kvalitetan, a drugo ne. Implementacija ERP sustava i prilagodba na njega u poduzeću traje dugo i nije nešto što poduzeća mogu lako promijeniti u slučaju da imaju zamjerki. Ovaj doktorski rad ukazuje i na to da poduzeća moraju dobro razmisliti prije odabira novoga ERP sustava jer je to dugoročna odluka. Također, poduzeća implementatori ERP sustava moraju voditi više računa o potrebama korisnika, a ne trošiti resurse na razvijanje rješenja koja zapravo nisu potrebna poslovnim korisnicima.
Sažetak (engleski) This paper presents ERP systems in enterprises from end-user perspective, in order to help businesses to get the maximum from their ERP systems in meeting their needs, and thus achieve the benefits for whole enterprise. A review of the relevant literature has established that the ERP system evaluation within the benefits for enterprises is possible only from the end-users perspective, which implies an evaluation of the quality of the ERP system. The main objective of this paper is to determine the positive relationship between quality of ERP systems and business performance. The subject of the research was theoretical and empirical analysis of the quality of ERP systems in medium and large enterprises in Bosnia and Herzegovina, and relationship with business performance of these enterprises. After the pre-research provided a statistical set of 335 companies that use ERP system, a questionnaire was conducted to determine the quality of ERP systems in enterprises. Correctly completed questionnaires were collected from 79 companies. To investigate the other variable, business performance, data from the balance sheet and profit and loss account of the enterprises for a period of five years were used, available from Bisnode database. The study found that all dimensions of the quality of ERP systems have a positive relationship with selected indicators of financial performance of the enterprises. It should be emphasized that different companies perceive in different ways the quality of the ERP system, because their needs are also different. One company can perceive the same ERP system as high quality and the other not. Implementing an ERP system and adapting it to the enterprise takes a long time and is not something that enterprises can easily change in case they have objections. This doctoral thesis also shows that enterprises should think carefully before choosing a new ERP system, because it is a long-term decision, Also, the vendors of ERP systems should take more care of customer needs, rather than spend resources on developing solutions that are not actually needed by business users.
Ključne riječi
ERP sustav
kvaliteta ERP sustava
poslovne performanse
perspektiva krajnjeg korisnika
Ključne riječi (engleski)
ERP system
quality of ERP system
business performance
end-user perspective
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:124:907961
Datum promocije 2021
Studijski program Naziv: Ekonomija i poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Opseg 256 str. ; 30 cm
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-06-16 08:20:09