Naslov ZNAČAJ KVALITETE MEĐUOSOBNIH ODNOSA ZA USPJEŠNOST PROJEKATA U SEKTORU PROFESIONALNIH USLUGA : doktorska disertacija
Naslov (engleski) The importance of the interpetsonal relationship qualiry for the project success in the professional services sector
Autor Mirela Maričić
Mentor Dario Miočević (mentor) MBZ: 293950
Član povjerenstva Goran Dedić (predsjednik povjerenstva) MBZ: 274212
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Ekonomski fakultet Split
Datum i država obrane 2023, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Marketing
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 330 - Ekonomija. Ekonomska znanost
Sažetak Kvalitete odnosa ključan je koncept marketinga odnosa kojim se izgrađuje dugoročni i
ekonomski održiv odnos. Iako brojna istraživanja potvrđuju važnost tog koncepata još uvijek
je manji udio istraživanja u sektoru poslovnih i profesionalnih usluga unatoč kontinuiranom
rastu i važnosti tog sektora za gospodarstvo. Zbog dinamičnih promjena u okruženju tvrtke koje
pružaju poslovne i profesionalne usluge često moraju tražiti mogućnosti za suradnju izvan
svojih granica kako bi osigurale učinkovitu i klijentu prilagođenu uslugu što pokazuje potrebu
promjene fokusa u poslovnim odnosima s dvostranog odnosa na mrežnu perspektivu odnosa pri
kreiranju vrijednosti. Kako dizajnirati prilagodljiv i fleksibilan uslužni sustav te kako
unaprijediti suradnju u uslužnoj mreži neka su od recentnih istraživačkih prioriteta u sektoru
usluga. Stoga je glavni cilj ovog doktorskog rada temeljem teorije društvene razmjene i
društvene međuovisnosti te uslužno-dominantne logike, istražiti mehanizme putem kojih
kvaliteta međoosobnih odnosa izravno i putem suradnje u zajedničkom stvaranju vrijednosti
dovodi do uspješnosti projekata tvrtki za profesionalne usluge.
Za potrebe empirijskog istraživanja provedeno je kvalitativno izviđajno istraživanje
korištenjem dubinskih intervjua te kvantitativno istraživanje na uzorku od 209 arhitekata i
građevinskih inženjera. Istraživanjem je potvrđen pozitivan utjecaj kvalitete odnosa na
uspješnost projekta kojoj, na individualnoj razini, doprinose supružatelji profesionalne usluge.
Fokus je bio na uspješnost konkretnih i specifičnih projekata u kojima je pružatelj usluge
surađivao s ostalim supružateljima kako bi dostavio uslugu krajnjem korisniku. Dodatno je
istražen te potvrđen i neizravni učinak kvalitete međuosobnog odnosa putem suradnje u
zajedničkom stvaranju vrijednosti na uspješnost projekta. Rezultati istraživanja pokazali su i
moderacijski utjecaj emocionalne inteligencije na vezu suradnje u zajedničkom stvaranju
vrijednosti i uspješnosti projekta. Rezultati su pokazali i kako emocionalna inteligencija i
relacijska energija imaju isključujući efekt, a s obzirom na razinu operativne suradnje
supružatelja profesionalne usluge. Glavni znanstveni doprinos ovog rada ogleda se u
istraživanju neizravnih i moderirajućih učinaka koje kvaliteta međuosobnih odnosa ima na
uspješnost projekta. Aplikativan doprinos odnosi se na područje menadžmenta tvrtki za
profesionalne usluge i projektnog menadžmenta. Dodatni znanstveni i aplikativni doprinos
ovog doktorskog rada ogleda se u području marketinga odnosa u građevinskom sektoru.
Sažetak (engleski) Relationship quality is a key concept of relationship marketing that builds long term and
economically sustainable relationship. Although numerous studies confirm the importance of
this concept, there is still a small number of studies in the professional services sector, despite
the continuous growth and importance of this economic sector. Due to dynamic changes in the
environment professional services firms often must search for possible collaborations outside
their own borders to ensure an effective and customized service which demonstrates the need
for shifting the focus in business relationships from a bilateral to a network relationship
perspective in value creation. How to design an adaptive and flexible service system and how
to improve cooperation for value co-creation in a service network are some of the more recent
research priorities in the service sector. Thus, the main aim of this thesis is to, via the social
exchange and social interdependence theory and the serivce-dominant logic, investigate the
mechanisms through which the interpersonal relationship quality directly, and indirectly
through cooperation, leads to the project success of professional services firms.
For the purposes of empirical research the exploratory qualitative research through in-depth
interviews was performed followed by quantitative research with 209 architects and civil
engineers. A positive effect of relationship quality on the project success was confirmed, to
which co-providers of professional service contribute at the individual level. The focus was on
the success of specific projects in which a service provider cooperated with other co-providers
to generate a project solution for the end user. Additionally, the indirect effect of the relationship
quality through cooperation on the project success was confirmed. The results of the study also
demonstrated the moderating influence of emotional intelligence on the link between
cooperation and the project success. Also, the results show that emotional intelligence and
relational energy have an exclusionary effect concerning the level of cooperation between co-
providers of professional service. The main contribution of this thesis is reflected in the
investigation of indirect and moderating effects which interpersonal relationship quality has on
the project success. The practical contribution refers to the area of management of professional
service firms and project management. Additional theoretical and practical contributions of this
doctoral thesis refer to the area of relationship marketing in the construction sector.
Ključne riječi
kvaliteta odnosa
međuosobni odnosi
profesionalne usluge
suradnja
zajedničko stvaranje vrijednosti
uspješnost projekta
emocionalna inteligencija
relacijska energija
teorija društvene razmjene
teorija društvene međuovisnosti
uslužno-dominantna logika
Ključne riječi (engleski)
relationship quality
interpersonal relationships
professional service
cooperation
co-creation
project performance
emotional intelligence
relationship energy
Social Exchange Theory
Social Interdependence Theory
Service-dominant logic
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:124:289387
Datum promocije 2023
Studijski program Naziv: Ekonomija i poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup svim korisnicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja RH
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-04-21 12:07:34