Sažetak | Nastankom globalnog zatopljenja u zadnjih nekoliko godina sve se više automobilskih industrija okreće
proizvodnji električnih automobila kako bi u budućnosti smanjila zagađivanje okoliša ispušnim
plinovima automobila na fosilna goriva kao najvećim zagađivačima atmosfere. Međutim, potrošači nisu
s oduševljenjem prihvatili takve promjene te su potrebne različite intervencije što proizvođača tako i
države kako bi se u Hrvatskoj u što većoj mjeri koristili električni automobili. Visoka cijena električnog
automobila negativno utječe na potražnju za istim, te bi masovnijom proizvodnjom i razvijenijom
tehnologijom proizvođač mogao sniziti cijenu električnog automobila te na taj način povećati potražnju
za istim. U ovom radu se uz pomoć anketnog upitnika ustanovilo da bi potrošači kupovali električni
automobil ukoliko bi došlo do pada njegove cijene. S druge strane visoka cijena automobila na fosilna
goriva i cijena fosilnih goriva također utječe na potražnju za električnim automobilima, odnosno
potrošači se odlučuju na kupovinu električnog automobila, jer je električni automobil dugoročno
promatrano ekonomičniji u odnosu na automobil na fosilna goriva pri jednako visokim cijenama obje
vrste automobila i visokim cijenama fosilnih goriva. Prethodno navedeno je također potvrđeno u
istraživačkom dijelu ovog rada. Dohodak pojedinca utječe na njegovo ponašanje na tržištu, odnosno
što je dohodak veći to je potrošač spreman više potrošiti. S obzirom na to, rastom dohotka potrošač je
spreman kupiti električni automobil jer raspolaže s većim iznosom sredstva koje može uložiti u
automobil. Ova tvrdnja je također potvrđena u ovom radu tj. kupac je spreman kupiti električni
automobil ukoliko posjeduje veći dohodak. Kao što je ranije spomenuto Norveška se može pohvaliti
visokim udjelom električnih automobila u ukupno registriranim automobilima te je za to zahvalna
državna intervencija tj. poticaji i buđenje ekološke svijesti. Upravo to uvođenje državnih poticaja
potaklo bi potrošače u Hrvatskoj da se odluče na električni automobil što su i sami naveli u anketnom
upitniku provedenom za potrebe ovog rada. Bitno se osvrnuti i na sami domet i izgradnju bolje
infrastrukture za električne automobile. Naime potrošači smatraju da je domet električnog automobila
jako kratak, te da samo punjenje takvog automobila oduzima previše vremena što ima negativan utjecaj
na potražnju za električnim automobilom. Istraživanje provedeno u ovom radu potvrđuje da bi
potražnja za električnim automobilima u Hrvatskoj narasla ukoliko bi se povećao domet takvog
automobila i izgradila potrebna infrastruktura koja je potrebna za električni automobil. Prihvaćanje
električnih automobila u Hrvatskoj ima dobre predispozicije te je samo potrebno uvesti intervenciju
države i samog proizvođača kako bi se riješili negativni čimbenici koji utječu na potražnju za električnim
automobilima. |
Sažetak (engleski) | With the onset of global warming in the last few years, more and more automotive industries are
turning to the production of electric cars in order to reduce environmental pollution from the exhaust
gases of fossil fuel cars as the biggest polluters of the atmosphere in the future. However, consumers
did not enthusiastically accept such changes, and various interventions are needed both by the
manufacturer and the state in order to use electric cars as much as possible in Croatia. The high price
of an electric car negatively affects the demand for the same, and with more mass production and
more developed technology, the manufacturer could lower the price of the electric car and thus
increase the demand for the same. In this paper, with the help of a questionnaire, it was established
that consumers would buy an electric car if its price were to drop. On the other hand, the high price of
fossil fuels also affects the demand for electric cars, i.e. consumers decide to buy an electric car,
because an electric car is more economical in the long run compared to a fossil fuel car at high prices
of such fuels. The above was also confirmed in the research part of this paper. An individual's income
affects his behavior on the market, i.e. the higher the income, the more the consumer is ready to spend.
Considering this, with the increase in income, the consumer is ready to buy an electric car because he
has a larger amount of funds that he can invest in the car. This statement is also confirmed in this paper,
i.e. the customer is ready to buy an electric car if he has a higher income. As mentioned earlier, Norway
can boast of a high proportion of electric cars in the total number of registered cars, and for this it is
grateful for state intervention, i.e. incentives and the awakening of environmental awareness. It is
precisely this introduction of state incentives that would encourage consumers in Croatia to decide on
an electric car, which they themselves indicated in the survey questionnaire conducted for the
purposes of this paper. It is important to look at the range itself and the construction of a beter
infrastructure for electric cars. Namely, consumers believe that the range of an electric car is very short,
and that just charging such a car takes too much time, which has a negative impact on the demand for
electric cars. The research conducted in this paper confirms that the demand for electric cars in Croatia
would grow if the range of such cars were increased and the necessary infrastructure needed for an
electric car was built. The acceptance of electric cars in Croatia has good predispositions, and it is only
necessary to introduce the intervention of the state and the manufacturer itself in order to solve the
negative factors that affect the demand for electric cars. |