Naslov USPOREDNA ANALIZA UTJECAJA TURIZMA NA CIJENU NEKRETNINA U MEDITERANSKIM GRADOVIMA : Završni rad
Autor Mariana Buzov
Mentor Ana Rimac Smiljanić (mentor) MBZ: 267135
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Ekonomski fakultet Split
Datum i država obrane 2019-09, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Financije
Sažetak Broj turističkih dolazaka i noćenja utječe na promjene cijena na tržištu nekretnina. Visina cijene nekretnina ovisi o ponudi i potražnji za nekretninama, području u kojem se nekretnine nalaze, tipu nekretnine i slično. Povećani broj turističkih noćenja je doveo do veće potražnje za nekretninama koja je dovela do povećanja cijena. Također, mnogi vlasnici nekretnina se odlučuju za kratkoročne najmove svojih nekretnina u turističke svrhe što dovodi do smanjenja broja nekretnina za dugoročni najam ili pak prodaju istih. To znači da se smanjuje ponuda nekretnina na tržištu što ponovno dovodi do rasta cijena. U svim turističkim gradovima cijene nekretnina rastu zbog turizma, ali situacija nije ista. U ovom radu su promatrani gradovi na Jadranu i španjolski grad Barcelona. Situacija u promatranim gradovima je dosta različita zbog (ne)kontroliranja turizma i manjka regulacije zakona o turizmu. Barcelona je grad u kojoj broj turističkih noćenja iz godine u godinu raste i dosežu svoj maksimum, a zajedno s njima raste i broj ponuđenog privatnog smještaja, ali i cijene nekretnina. Međutim, cijene nekretnina ne bilježe ekstreman rast jer se broj turističkih objekata kontrolira i postoji regulacija broja privatnih smještaja, odnosa broja ležajeva u hotelskim i privatnim smještajima. S druge strane, u Republici Hrvatskoj postoji jako velika razlika u cijenama nekretnina među turističkim i ne turističkim županijama. Cijene u županijama koje su popularne turističke destinacije su i do stotinjak puta veće nego u županijama koje nisu popularne među turistima. Takve razlike su rezultat nedovoljne kontrole kada je u pitanju turistički smještaj. Sve je veći broj privatnih smještaja, dok se u hotelske objekte gotovo i ne ulaže. Time dolazi do manjeg broja nekretnina za dugotrajni boravak te cijene iz tog razloga raste. Utjecaj turizma na cijene nekretnina se ne može u potpunosti ukloniti, međutim može se poraditi na tome da se taj utjecaj smanji. To se može ostvariti povećanom kontrolom turističkih objekata. Također, treba se ograničiti broj privatnih smještaja, ulagati u druge vrste turističkih objekata i slično.
Sažetak (engleski) The number of tourist arrivals and overnight stays influences the price changes in the real estate market. The price of real estate depends on the supply and demand for real estate, the area in which the real estate is located, the type of real estate and the like. The increased number of tourist nights has led to a higher demand for real estate which has led to higher prices. Also, many property owners opt for short-term leases of their properties for tourism purposes, leading to a decrease in the number of properties for long-term rental or sale. This means that the supply of real estate on the market is decreasing which again leads to higher prices. In all tourist cities, real estate prices are rising due to tourism, but the situation is not the same. Cities in the Adriatic and the Spanish city of Barcelona are considered in this paper. The situation in the observed cities is quite different due to the (non) control of tourism and the lack of regulation of tourism laws. Barcelona is a city in which the number of tourist nights grows year by year and reaches its maximum, and with them the number of private accommodation, as well as real estate prices. However, real estate prices do not record extreme growth as the number of tourist facilities is controlled and there is a regulation of the number of private accommodations, the ratio of the number of beds in hotel and private accommodations. On the other hand, in the Republic of Croatia there is a very big difference in the prices of real estate between tourist and non-tourist counties. Prices in counties that are popular tourist destinations are up to a hundred times higher than in counties that are not popular with tourists. Such differences are the result of insufficient control over tourist accommodation. There are increasing numbers of private accommodations, while almost no investment is made in hotel facilities. This results in a smaller number of properties for a long stay and prices are rising for this reason. The impact of tourism on real estate prices cannot be completely eliminated, but it can be reduced. This can be achieved through increased control of tourist facilities. Also, it is necessary to limit the number of private accommodations, invest in other types of tourist facilities and the like.
Ključne riječi
turizam
cijene nekretnina
mediteranski gradovi
Ključne riječi (engleski)
tourism
real estate prices
Mediterranean cities
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:124:967132
Studijski program Naziv: Management malog poduzeća Vrsta studija: stručni Stupanj studija: stručni Akademski / stručni naziv: stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (bacc. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-10-29 08:44:58