Naslov Etičke dileme i percepcija korisnika marketinškog prikupljanja podataka
Naslov (engleski) Ethical dilemmas and user perception of marketing data collection
Autor Andrej Marić
Mentor Ljiljana Najev Čačija (mentor)
Član povjerenstva Ljiljana Najev Čačija (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Šime Jozipović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Anita Talaja (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Ekonomski fakultet Split
Datum i država obrane 2024-09-18, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Marketing
Sažetak Personalizacija u modernom digitalnom dobu predstavlja standard online marketinškog pristupa prema potencijalnom korisniku. Mnoga istraživanja pokazuju kako personalizacija ima mnogo pozitivnih učinaka za firmu i korisnika. Postoje različite vrste podataka koje se prikupljaju bilo to da je korisnik svjestan ili nesvjestan kao što su osobni podaci, podaci o angažmanu, podaci o ponašanju te podaci o stavovima. Firme imaju razne načine na koje mogu iskoristiti te podatke. Pravne osnove od OECD-a ranije po kojem je popraćen GDPR su utemeljene na par relevantnih smjernica za online marketing. Postoje više primjera velikih i malih firmi koji su prekršili navedene osnove te pretrpili financijsku i reputacijsku štetu. Masivno prikupljanje podataka između ostaloga nosi rizik zlouporabe te sigurnosne rizike potencirane neovlaštenim pristupom. Da bi se izbjegli ovakvi rizici potrebno je napraviti određene korake zaštite. Sakupljač treba minimalizirati opseg podataka, sastaviti detaljan popis, zaštiti u tri dijela te kontrolirati proces odlaganja. Davatelj treba pojačati enkripciju, koristiti višefaktorsku autentifikaciju, koristiti privatnije alterantive preglednika,itd...Prema istraživanju DataGrail-a korisnička svijest o neetičkim rukovanjem podataka se uvelike povećala (ispitanici iz: SAD-a, Britanije,Francuske i Njemačke). Provedena je analiza ankete u srpnju 2024-te koja je sa uzorkom od 110 ispitanka došla do zaključka da su ljudi skeptični oko predaje podataka ali naposljetku i ne educirani o tome kako se ti podaci obrađuju. Većina smatra da se njihovi podaci mogu iskoristiti za poboljšanje usluge ali nemaju povjerenje prema firmama sakupljačima da će to učiniti na etičan i koncizno opisiv način. Masovni nadzor i opasnost autoritativnih režima ima preveliki benefiti od ekonomije obujma podataka. U prizmi ekonomije, može se zaključiti da konzicna politika prikupljanja itekako može donijeti benefit na obe strane. Predstavljen je također i hipotetski primjer poslovne organizacije koja načelno prati sva etička pravila u poslovanju te time donosi ekonomski benefit i sebi i svojim kupcima potrošačima.
Sažetak (engleski) Personalization in the modern digital age represents the standard of online marketing approach towards the potential user. Many studies show that personalization has many positive effects for the company and the user. There are different types of data that are collected whether the user is aware of it or not, such as personal data, engagement data, behavioral data and attitudinal data. Companies have various ways in which they can use this data. The legal bases from the OECD earlier, by which the GDPR was accompanied, are based on a couple of relevant guidelines for online marketing. There are several examples of large and small companies that have violated the stated principles and suffered financial and reputational damage. Massive data collection, among other things, carries the risk of abuse and security risks enhanced by unauthorized access. In order to avoid such risks, it is necessary to take certain protection steps. The collector should minimize the volume of data, compile a detailed list, protect it in three parts and control the disposal process. The provider should strengthen encryption, use multi-factor authentication, use more private browser alternatives, etc...According to DataGrail's research, user awareness of unethical data handling has greatly increased (respondents from: USA, Britain, France and Germany). An analysis of the survey was conducted in July 2024, which, with a sample of 110 respondents, came to the conclusion that people are skeptical about submitting data, but ultimately not educated about how this data is processed. Most believe that their data can be used to improve the service, but they do not trust the collecting companies to do so in an ethical and concisely descriptive manner. Mass surveillance and the danger of authoritarian regimes have too many benefits from the volume of the economy of data. In the prism of economics, it can be concluded that a consistent collection policy can bring benefits to both parties. Also presented, is a hypothetical example of a business organization that in principle follows all ethical rules in business and thus brings economic benefit to itself and its customers.
Ključne riječi
Marketinško prikupljanje podataka
etika
privatnost
tehnologija
Ključne riječi (engleski)
Marketing data collection
ethics
privacy
technology
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:124:630037
Studijski program Naziv: Menadžment; smjerovi: Upravljanje projektima, Upravljanje porezima, Računovodstvo Smjer: Upravljanje projektima Vrsta studija: stručni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar ekonomije (mag. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup svim korisnicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja RH
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-09-25 14:59:46