Abstract | Čovjek je, kao svjesno biće od davnih vremena započeo s istraživanjem, inovacijama,
razvojem i primjenom tehnologija. Svoj je razvoj započeo iskorištavajući vatru prešavši put
kroz desetak tehnoloških etapa do današnjeg - društva znanja temeljenog na informacijskoj
revoluciji. Takav je razvoj oblikovao i unapređivao civilizaciju čineći ljudsko društvo kvalitetnijm.
Međutim, na tom je putu čovjek negativno utjecao na prirodno okruženje, pa je neravnoteža,
stvorena tim djelovanjem - glavna prijetnja opstanku života na Zemlji. Stoga je
pokrenuo politiku održivog razvoja, racionalno gospodareći s resursima. Razvoj novih tehnoloških
postignuća sve više mu pomaže na tom putu. Nekadašnja temeljna djelatnost ljudskog
roda - poljoprivreda, danas je zastupljena u manjoj mjeri, ali primjenom tehnoloških dostignuća
s daleko većom produktivnošću. Razvoj civilizacije danas se temelji na informatičkom
dobu u kojemu dominiraju informatičko-komunikacijske tehnologije (ICT) omogućujući
svakom inventivnom pojedincu sigurniju budućnost, a najpoznatije tvrtke današnjice su iz te
djelatnosti, započevši svoj put kao produkt entuzijazma nekolicine prijatelja u obiteljskoj
garaži. Danas su takva poduzeća vrijedna desetke milijardi $.
Sve snažniji razvoj tih tehnologija stvorio je nove mogućnosti u radu medijskih kuća. Upravo
je zaslugom ICT tehnologija došlo do uklanjanja podjele na tiskovne i elektroničke medije. U
današnjem je radu, korištenjem tih tehnologija podjednaka konkurentnost, a budućnost se tiskovnih
medija prepoznaje u radu putem Interneta. Nestankom medijske podjele, došlo je do
veće konkurencije na svjetskom, ali i na lokalnim tržištima gdje se natjecatelji bore za naklonost
potencijalnih korisnika sve značajnijom uporabom suvremenih tehnologija. Tko pri tom
prvi započne, stječe konkurentsku prednost, čak i nakon što konkurenti njom ovladaju.
Nove tehnologije nude značajne mogućnosti koje su prije svega proizvod znanja kao temelja
razvoja vlastite konkurentnosti. Stjecanje znanja postaje temelj razvoja suvremene organizacijske
kulture kao temeljni strateški pravac djelovanja u cilju opstanka poduzeća. Prema tome,
vječito pitanje - može li organizacijska kultura biti izvor konkurentnosti u praksi je već
dokazana. To bi trebala biti orijentacija svakog uposlenika u suvremenom poslovnom svijetu,
posebice u medijima. U RTV je industriji zamijećen sve brži razvoj novih tehnologija koje
djeluju presudno na njihov rad, a nepravodobno praćenje tog razvoja stvara prijetnju njihovom
postojanju. Riječ je, o sve dostupnijim tehnologijama koje stvaraju brojne mogućnosti
kvalitetnijeg rada na radost njihovih korisnika - gledatelja, odnosno slušatelja. One su izvor
obogaćivanja ponude sadržaja, učinivši mogućnost rada u toj industriji dostupnom svakom
pojedincu ili zainteresiranima. Međutim, s druge strane, nove tehnologije zahtjevaju znatna
financijska ulaganja i jedina je alternativa u budućem radu - Biti ili ne biti. Digitalno: "0 - 1".
Stoga je i HRT, kao javni medijski servis RH prisiljen kontinuirano, kao i do sada, snažno
pratiti njihov razvoj i primjenjivati u svom radu. To je jedini mogući konkurentski odgovor
koji se može pružiti. Da bi se to postiglo, potrebni su djelatnici koji će moći, u znatnoj mjeri,
primjenjivati mogućnosti novih tehnologija. Samo kontinuiranim učenjem, usavršavanjem
moguć je opstanak, odnosno - zadovoljavanje temeljnih zadaća kao javnog medijskog servisa
građana Republike Hrvatske. Takvo razmišljanje mora biti u svijesti svih uposlenika što će se
omogućiti razvojem i implementacijom suvremene multimedijske organizacijske kulture. |
Abstract (english) | As a conscious being, human has begun to explore, to innovate, to develop and use different
technologies since its early beginnings. He began his development by using fire, and since
then has made his way through about ten technological stages to reach today’s stage – a
society of knowledge based on the information revolution. This development has shaped and
improved our civilization by providing more quality to the human society. However, this
process has affected the nature surrounding us in a negative way, and the imbalance that
came as a consequence is the main threat to the existence of the life on the Earth. In order to
deal with it, the policy of the sustained development has been created; so we can govern the
resources rationally. Development of the new technological accomplishments is very helpful
for the new way - Agriculture, historically extremely important for human beings, is not so
widespread nowadays, but is far more productive then before thanks to these new
technologies. Development of our civilisation is today based on the information age
dominated by Information and communication technology (ICT) that offers a secured future
to every inventive individual – the most famous companies of past decades who made their
way to the success started as a product of the enthusiasm of a couple of friends from the
family garage. Today these companies are worth billions of United States dollars ($). Strong
growth of these technologies has created new possibilities for the broadcasters. ICT
technologies erased the division of the media to the paper media and the electronic media. By
using these technologies, both sides have an opportunity to exist and compete on the market,
and the future of the newspapers is recognised on their internet editions. Since there is no
competitors compete for the potential new buyers by using modern technologies. The one
that starts using them first acquires an advantage, even if the others start using it soon after.
New technologies offer significant possibilities that are, before anything else, a product of
knowledge as a basis for the development of their own quality. Acquiring knowledge has
become a foundation for the development of a modern organisational culture as a basic
strategic operative direction whose aim is to make sure the company survives. According to
his, the eternal question – can organisational culture be a source of competition or not, has
already been answered in practice. That should be the orientation of every employee in
modern business world, especially in media. In radio-television (RTV) industry we can notice
how a rapid development of new technologies is becoming crucial for its work, and if the
RTV industry is not up-to-date, then it is jeopardising its existence. We are talking about
technologies that are getting more and more accessible, and that create numerous possibilitie
of a quality work for the benefit of their users – viewers, or listeners. They are what enriches
the offer of the program, by making the possibility of working in the industry accessible to
every interested individual. However, on the other hand, new technologies require significant
financial investments and the only alternative lies in the future work – to be or not to be –
digital “0 - 1”. That is why HRT, as a public media service of the Republic of Croatia, is
obliged to follow the development of the new technologies and to apply it in its work, as it
has been doing till now. That is the only possible answer that can be given to the competition.
In order to achieve it, it is necessary to have workers who will be able to apply the
possibilities of these technologies. Only continuous learning and specialisation will make the
market survival possible; to put it in other words, the survival can be secured only by
completing basic tasks that are expected to be completed by the public media service of the
citizens of Republic of Croatia. This way of thinking has to be adopted by all the employees,
and this can be done only through development and implementation of the modern
multimedia organisational culture. |