Title Doprinos javnih atributa nacionalnih parkova cijeni hotelskog proizvoda
Author Ante Mandić
Mentor Lidija Petrić (mentor) MBZ: 168146
Committee member Lidija Petrić (član povjerenstva) MBZ: 168146
Granter University of Split Faculty of economics Split Split
Defense date and country 2017, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics Trade and Tourism
Universal decimal classification (UDC ) 640.4 - Hotel and catering industry. Hospitality management
Abstract Ukoliko ga promatramo holističkim pristupom, turistički proizvod se može analizirati kao skup privatnih i javnih atributa, koji integrirani doprinose njegovoj vrijednosti iskazanoj u obliku cijene koju je posjetitelj spreman platiti. Privatna sfera turističkog proizvoda odnosi se na sve one elemente na koje kreatori turističkog proizvoda mogu direktno utjecati. Javna sfera turističkog proizvoda odnosi se na sve one destinacijske elemente, elemente okruženja, na koje dionici na mikro razini ne mogu utjecati, a koji mogu generirati eksterne ekonomije ili disekonomije i time utjecati na turistički proizvod.
Primarno zbog složenosti, u ovom radu, turistički proizvod se poistovjećuje s hotelskim proizvodom. Sličan pristup promatranju turističkog proizvoda zabilježen je u radovima brojnih recentnih autora koji su se primarno fokusirali na privatne atribute turističkog proizvoda i njihov utjecaj na njegovu cijenu. U ovom radu analizira se utjecaj atributa nacionalnih parkova (javni segment turističkog proizvoda) na cijene hotelskog proizvoda, čime se uspostavlja jasna i nedvosmislena veza između prirodnih resursa u turističkoj destinaciji i turističkih proizvoda.
Temeljem analize metodoloških pristupa koji se mogu koristi za utvrđivanje monetarne vrijednosti neopipljivih atributa, odabrana je hedonistička metoda troška putovanja kako bi se ispitalo postojanje veze između javnih atributa nacionalnih parkova i cijena hotelskih proizvoda, varijacija intenziteta tog utjecaja s obzirom na zonu u kojoj je hotel smješten te varijacije sklonosti plaćanju ispitanika. Navedena metoda se zasniva na pretpostavci da svaki pojedinac odabire znamenitosti koje će posjetiti na način da osigura maksimizaciju individualne koristi uz budžetsko ograničenje koje primarno odražava ukupni trošak s kojim se susreo kako bi došao do određene znamenitosti. Dakle, radi se o metodi otkrivenih preferencija putem koje se ispituje postojanje direktne ili indirektne veze između prirodnog atributa nacionalnog parka – koji nije direktni predmet tržišne razmjene i hotelskog proizvoda – dobra koje je predmet direktne tržišne razmjene.
Rezultati provedenog istraživanja potvrđuju da određeni atributi nacionalnih parkova generiraju statistički značajan utjecaj na cijene hotela promatranih u uzorku. Navedeni utjecaj pokazuje varijacije s obzirom na zonu u kojoj je hotel smješten. U tom kontekstu najsnažniji utjecaj promatrani, statistički značajni atributi, generiraju na hotele koji se nalaze bliže nacionalnom parku, dok udaljavanjem promatrani utjecaj varira s obzirom na zonu u kojoj je hotel smješten. Individualna sklonost plaćanju većeg troška te viših cijena hotelskih usluga također varira s obzirom na zonu (udaljenost) u kojoj se hotel nalazi. Kod oba promatrana
nacionalna parka najvišu sklonost plaćanju iskazuju ispitanici koji se nalaze u hotelima bliže nacionalnom parku, dok se u hotelima koji su smješteni u udaljenijim zonama razvidne varijacije u sklonosti plaćanju većeg troška i viših cijena, što se primarno može povezati sa strukturom troška putovanja, djelovanjem endogenih destinacijskih faktora te djelovanjem supstitutivnih atributa.
Abstract (english) If we take a holistic approach to a tourism product it can be analyzed as a set of private and public attributes, which, integrated, contribute to its value expressed as a price the visitor is willing to pay. The private sphere of a tourism product refers to all the elements that can be influenced directly by the product designers. The public sphere of the tourism product refers to all those destination elements, elements of the environment, that cannot be influenced by the micro level stakeholders, and which can generate external economies or diseconomies and thus affect the tourism product.
In this paper, primarily due to the complexity, the tourism product is identified with the hotel product. A similar approach to defining a tourism product has been recorded in the work of many recent authors who have focused primarily on the private attributes of the tourism product and their impact on its price. This paper analyzes the impact of the attributes of national parks (public segment of tourism product) on the price of hotel products, thus establishing a clear and unambiguous link between natural resources in a tourist destination and tourism products.
Out of the possible methodological approaches used to determine the monetary value of intangible attributes, the hedonic travel cost method was applied to examine the link between national park public attributes and hotel product prices, the fluctuation of the intensity of that influence with respect to the hotel location and the variation in the payment preferences of the respondents. This method is based on the assumption that each individual selects the sights to be visited in such a way as to ensure the maximization of the individual benefit with a budget constraint that primarily reflects the total cost they encountered in order to reach a particular sight. Therefore, it is a method of revealed preferences which is used to investigate the existence of a direct or indirect link between a national park natural attribute, which is not a direct object of market exchange, and a hotel product, a direct object of market exchange.
The research results confirm that particular attributes of national parks generate statistically significant influence on the prices of the sampled hotels. The influence varies with respect to the location of the hotel. The strongest influence of the statistically significant observed attributes is felt in the hotels that are closer to the national parks, while with the increased distance the effect varies with respect to the location of the hotel. The individual preference for paying higher costs and higher hotel prices also varies with respect to the location (distance) of the hotel. At both observed national parks, the highest willingness to pay a higher cost is manifested among the respondents located in hotels closer to the national park, while in hotels located in more distant locations there is a discernible variation in the willingness to pay higher costs and higher prices, which can primarily be associated with the travel cost structure, influence of endogenous destination factors and substitutive attributes.
Keywords
nacionalni parkovi
javna dobra
hotelski proizvod
hedonistička metoda troška putovanja
Keywords (english)
national parks
public goods
hotel products
hedonic travel cost method
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:124:084523
Study programme Title: Postgraduate doctoral study programme in Economics and Business Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2018-03-22 11:30:35