Title Učeće poduzeće kao model prilagodbe poduzeća kompleksnosti okoline
Author Senka Borovac Zekan
Mentor Ivona Vrdoljak Raguž (mentor) MBZ: 266654
Committee member Ivona Vrdoljak Raguž (član povjerenstva) MBZ: 266654
Granter University of Split Faculty of economics Split Split
Defense date and country 2017-10, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics Organization and Management
Universal decimal classification (UDC ) 005 - Management
Abstract U današnjem poslovnom svijetu, potreba za stjecanjem konkurentske prednosti postaje sve važnija. Već se dugi niz godina uvriježilo mišljenje kako je učenje ključno za stjecanje i održanje konkurentske prednosti u današnje doba globalne ekonomije. Međutim, malo je istraživanja koja dovode u vezu učenje s ostvarenim performansama poduzeća. Ovaj rad je ispitao pretpostavljeni odnos između usvojenog koncepta učećeg poduzeća i financijskih i nefinancijskih mjera uspješnosti poslovanja u velikim i srednjim hrvatskim poduzećima. Utvrđeno je kako uspješnost poslovanja izražena performansama znanja raste kako raste prisutnost koncepta učećeg poduzeća u promatranim poduzećima. Pokazalo se kako prisutnost koncepta učećeg poduzeća u promatranim poduzećima utječe na bruto profitnu maržu, operativnu profitnu maržu, neto profitnu maržu i ROCE, ali nema utjecaja na financijske mjere kao što su ROA i ROE. Na temelju istraživanja, pružene su smjernice za izgradnju najvažnijih karakteristika uspješnog poduzeća koje će se na najbolji mogući način prilagoditi okolini u kojoj djeluje. Rezultati istraživanja ukazuju da će uspješno poduzeće u budućnosti biti ono koje je sposobno u najvećoj mogućoj mjeri iskoristili svoj potencijal učenja na sva tri nivoa učenja (individualnom, timskom i organizacijskom) u brzo promjenjivoj okolini. Uspješno poduzeće će biti ono koje će biti sposobno brzo odgovoriti na promjene u okolini i stvoriti nove poslovne mogućnosti. Drugim riječima, kako bi se prilagodilo okolini koja je neizvjesna, dinamična i kompleksna, sposobnost prilagodbe postat će ključna kompetenca poduzeća. Zbog navedenih karakteristika okoline menadžeri su također prisiljeni mijenjati sebe i svoje ustaljene obrasce razmišljanja i ponašanja. Oni bi trebali raditi na izgradnji novih vještina kako bi bili sposobni stvarati kulturu učenja u poduzeću koja će poticati i ohrabrivati promjene. Osim navedenog, kontinuirano učenje postaje ključna sposobnost svakog poduzeća koje želi preživjeti i napredovati u novoj ekonomiji znanja. Menadžeri u takvim poduzećima uče postavljati pitanja koja potiču učenje, uče kako bolje surađivati i dijeliti stečena znanja na svim hijerarhijskim nivoima u poduzeću. Učeće poduzeće stječe svoju konkurentsku prednost putem kontinuiranog učenja i na taj način postiže bolje poslovne performanse.
Abstract (english) In today’s business world the need to gain a competitive advantage is becoming increasingly important. For a number of years there has been a common belief learning is key to perform and maintain a competitive advantage in the age of global economy. However, there has been little research to illustrate the link between learning and performance. This work explored the potential relationship regarding the presents of a learning organization concept and financial and nonfinancial measures of performanse in large and middle Croatian companies. It was found that knowleedge measures of performanse increased as the presents of a learning organization concept increased. The presence of learning organization concept within companies displayed influence on gross profit margin, operating profit margin, net profit margin and ROCE but no influence on financial measures such as ROA and ROE. Based on the research results, guidelines have been provided for building the most important characteristics of a successful company that will suit the external environment in the best way. Based on the survey results, the guidelines for the construction of the most important characteristics of a successful company which will most likely adapt to its business environment are provided. The research results indicate that the successful company in the future will be the one which is capable to make the most of the learning potential on all three leveles of learning (individual, team and organizational) in the rapidly changing business environment. Successful company will be the one which will be able to quickly respond to environmental changes and create new business opportunities. In other words, in order to adapt to a business environment that is uncertain, dynamic and complex, the ability to adapt will become a key competence. Due to this environmental characteristics, the managers need to change themselves, too. They suppose to built new skills for creating such learning culture in the company that will stimulate and encourage organizational change. In addition, continuous learning is the key competency of any company that wants to survive and thrive in the new knowledge economy. Managers in such companies learn how to ask questions to stimulate learning, learn how to work together and how to spread the knowledge throughout all hierarchical levels in the company. Learning company obtains its competitive advantage from continuous learning and thus achieves better business performance.
Keywords
učeće poduzeće
konkurentska prednost
učeća kultura
performanse
Keywords (english)
learning company
competitive advantage
learning culture
performance
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:124:998189
Study programme Title: Postgraduate doctoral study programme in Economics and Business Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2018-03-22 11:39:38