Abstract | U razdoblju stvaranja hrvatske neovisnosti događa se teška situacija koja pogađa i ekonomsku politiku (otplata duga bivše države, izgradnja infrastrukture, financiranje obrane, obnove, skrbi za prognanike, izbjeglice i ratne stradalnike...). Slijedi snižavanje troška rada, reforme mirovinskog i zdravstvenog sustava osiguranja što dodatno opterećuje proračun. Tako se 90ih godina pogoršava likvidnost hrvatskog gospodarstva, a dugovi se gomilaju. Za rješavanje problema nameće se adekvatno upravljanje fiskalnom politikom.
Idućih godina država je pristupila rješavanju dospjelih, a neplaćenih obveza proračunskih korisnika. Nastupanjem krize kretanje prihoda proračuna ukazalo je na snažan pad gospodarske aktivnosti te snažni rast javnog duga. Došlo je do rasta potrebe države za refinanciranjem. Tako je u samo dvije godine javni dug povećan za preko 40 milijardi kuna. Slijedi teško razdoblje za Republiku Hrvatsku. Od 2009. nadalje donose se rebalansi proračuna te niz mjera koji imaju za cilj izlazak iz krize. Kretanja prihoda državnog proračuna u razdoblju od 2016. – 2018. određena su očekivanim blagim ubrzanjem gospodarske aktivnosti. Dodatne učinke imati i u 2016. godini kao i projicirano povećanje iskorištenosti EU fondova. Ukupni prihodi državnog proračuna u 2016. godini projicirani su u iznosu od 113 milijardi kuna. U 2017. godini ukupni prihodi državnog proračuna porast će za 3,7%, dok se za 2018. godinu predviđa rast od 3 %. U 2017. planira se povećanje ukupnih rashoda za 3,9 milijardi kuna. U 2018. godini očekuje se povećanje ukupnih rashoda za 2,8 milijarde kuna, čime će zabilježiti razinu od 127,2 milijarde kuna. |
Abstract (english) | In the period of creating the Croatian independence, a difficult situation affects on economic politics (debt repayments for the former state, infrastructure construction, financing the „defense“, reconstruction, care for displaced people, refugees and war victims...). Then it comes a reduction in business costs, the reforms of the retirement and health insurance systems, which burdens the budget in the further times. This is how the Croatian economy was aggravated and debts were piling up in the 1990s. For solving these problems we can use fiscal politics. Over the next few years, the state has started settling overdue and unpaid obligations of budget users. With the start of the crisis, the movement of budget revenues led to an abatement in economic activity and strong public debt growth. The need for the refinancing the state has increased. In just two years, public debt increased by over 40 billion kuna. This is a difficult period for the Croatia. Since 2009, budget rebalances have been introduced with a goal to affect on the crisis. The changes of the state budget's revenue over the period 2016 - 2018 are slightly increasing the economic activity. It will have additional effects in 2016 as well as the projected magnification in EU funds utilization. Total revenues of the state budget in 2016 were projected in the amount of HRK 113 billion. In 2017, total state budget revenues will increase by 3.7% , while in 2018 it is expected to grow by 3%. In 2017, the increasement of the total expenses is planned, by HRK 3.9 billion. In 2018, total expenditures are expected to increase by 2.8 billion HRK, which will record a level of 127.2 billion HRK . |