Abstract | Zaključak:
Doktorska disertacija „Međuovisnost kvalitete korporativnog upravljanja i poduzetničke orijentacije hrvatskih poduzeća“ nastala je kao pokušaj da se na empirijski utvrđenim rezultatima odgovori na pitanje Koje i kakve strukture korporativnog upravljanja potiču i omogućuju stvaranje vrijednosti kroz poduzetničke inicijative u tradicionalnim poduzećima?
Naime, već su Phan i suradnici (2009.) uočili neiskorišten istraživački prostor u području korporativnog upravljanja, te postavili pitanje međuovisnosti korporativnog upravljanja i poduzetničkog ponašanja poduzeća. Rezultati mnogobrojnih studija u području korporativnog upravljanja pokazali su da kvalitetno korporativno upravljanje doprinosi stvaranju konkurentske prednosti i superiornim performansama, ali uspjeh u suvremenim uvjetima poslovanja ovisi i o tome koliko su poduzeća agilna u prilagodbi na promjene iz okruženja, te koliko su spremna prepoznati i efikasno koristiti šanse za poduzetničko djelovanje koje će rezultirati stvaranjem nove vrijednosti. Velika se poduzeća smatraju više nego birokratiziranima i tromima u prilagodbi na promjenjivo okruženje, pa je poticanje poduzetničkog ponašanja u velikim poduzećima poseban izazov, ali i imperativ u suvremenim uvjetima poslovanja. Bez poduzetništva, koje se in ultima linea, prepoznaje kroz inovaciju u svim segmentima poslovanja poduzeća, nije moguće ostvariti dugoročni opstanak i rast poduzeća.
S tim u vezi, glavni je cilj istraživanja koje je provedeno za potrebe ove doktorske disertacije bio utvrditi vezu između kvalitete korporativnog upravljanja i poduzetničke orijentacije poduzeća, kao u literaturi dominantno istraživane forme poduzetničkog ponašanja poduzeća.
Kvaliteta korporativnog upravljanja prilično je dobro istražena u otvorenom sustavu korporativnog upravljanja, dok je u zatvorenom sustavu, kakav je karakterističan za Republiku Hrvatsku skromno istraživana. Najčešće se kvaliteta korporativnog upravljanja mjeri i iskazuje pomoću složenog pokazatelja - indeksa. Indeks kvalitete korporativnog upravljanja, kao pokazatelj kvalitete korporativnog upravljanja trebao bi objektivno i pouzdano detektirati razinu dobre prakse korporativnog upravljanja u promatranom razdoblju i u promatranom poslovnom subjektu.
U radu se daje opsežan prikaz dostupnih akademskih i komercijalnih indeksa kvalitete korporativnog upravljanja koji su primjenjivi u otvorenom sustavu, a prezentira se i originalna SEECGAN metodologija, čije je jedan od važnih suautora bio autor ove doktorske disertacije. Ovaj je indeks kreiran i posebno prilagođen situaciji i specifičnostima poslovnog okruženja izabranih država jugoistočne Europe (Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije, Crne Gore, Slovenije i Makedonije). Sedam segmenata koji ga čine, a koji su relevantni u ocjeni kvalitete korporativnog upravljanja jesu: (1.) Struktura i upravljanje odborima, (2.) Transparentnost i objava informacija, (3.) Prava dioničara, (4.) Društveno odgovorno poslovanje, (5.) Revizija i interna kontrola, (6.) Menadžment korporativnih rizika, (7.) Kompenzacije i nagrađivanje.
Poduzetnička orijentacija, kao najčešće istraživana forma korporativnog poduzetništva, opisana je istražena putem triju dimenzija; inovativnosti, proaktivnosti i sklonosti riziku.
Rezultati istraživanja provedeni na uzorku 58 dioničkih društava čije dionice kotiraju na Zagrebačkoj burzi, pokazali su kako kvaliteta korporativnog upravljanja u analiziranim društvima nije na zadovoljavajućoj razini (prosječna vrijednost indeksa kvalitete korporativnog upravljanja iznosi 4,97, što nije niti polovina maksimalne moguće vrijednosti). Rezultati su pokazali kako je kvaliteta korporativnog upravljanja u direktnoj vezi s veličinom Uprave i Nadzornog odbora, te kako zastupljenost žena u odborima doprinosi kvaliteti korporativnog upravljanja. Također kvaliteta korporativnog upravljanja u izravnoj je vezi s brojem ustanovljenih specijaliziranih komisija, te da stupanj vlasničke koncentracije nema direktnog utjecaja na kvalitetu korporativnog upravljanja društava u uzorku.
Rezultati istraživanja pokazali su kako stupanj poduzetničke orijentacije društava u uzorku nije visok (srednja vrijednost iznosi 3 od maksimalne vrijednosti 5), a od elemenata poduzetničke orijentacije najrazvijenija je proaktivnost. Ako analiziramo inovativnost, rezultati istraživanja jasno pokazuju kako se prije radi o modifikacijama i poboljšanjima nego li o istinskoj inovativnosti. Rezultati su pokazali kako stupanj vlasničke koncentracije, kao mehanizam korporativnog upravljanja nije relevantan u ocjeni stupnja poduzetničke orijentacije, ali su pokazali da je veličina Nadzornog odbora, kao i broj specijaliziranih komisija u direktnoj vezi sa stupnjem poduzetničke orijentacije (veličina odbora može aproksimirati „pool“ znanja, vještina i sposobnosti). Sudjelovanje žena u odborima nije relevantno za ocjenu poduzetničke orijentacije.
Konačno, rezultati istraživanja potvrdili su prvu glavnu hipotezu, odnosno pokazalo se kako postoji međuovisnost između razine kvalitete korporativnog upravljanja i poduzetničke orijentacije. Rezultati su dali i potkrjepu drugoj glavnoj hipotezi koja je pretpostavila da postoji pozitivna veza između kvalitete korporativnog upravljanja i performansi poduzeća, a dali su djelomičnu potkrjepu i trećoj glavnoj hipotezi koja je tretirala odnos između poduzetničke orijentacije i performansi. Ova pozitivna veza nije tako jasna niti tako čvrsta, kao u slučaju veze kvalitete korporativnog upravljanja i performansi, ali su rezultati istraživanja pokazali kako ona ipak postoji.
Istraživanje provedeno za potrebe ove doktorske disertacije imalo je nekoliko važnih doprinosa i implikacija.
Prvo, istraženi su i analizirani svi relevantni pojmovi, kategorije i koncepti iz područja korporativnog upravljanja i poduzetničke orijentacije, te se na sistematičan i metodološki utemeljen način istražio međuodnos navedenih fenomena. Pokazalo se kako između razine kvalitete korporativnog upravljanja i stupnja poduzetničke orijentacije postoji izravna pozitivna veza, a ukazalo se i na mehanizme i obilježja sustava korporativnog upravljanja koji su relevantni u ocjeni stupnja poduzetničke orijentacije. Također su rezultati istraživanja pokazali kako kvaliteta korporativnog upravljanja izravno određuje performanse; stope rasta i profitabilnosti, a ovakav se zaključak nameće i za vezu poduzetničke orijentacije i performansi. |